Powered By Blogger

Monday 12 September 2011

SATE BAUNG




Bagi penduduk Kelantan, Kampung Baung dekat Pengkalan Chepa di sini cukup sinonim dengan kerana ramai penduduknya menghasilkan sate sebagai sumber pendapatan keluarga.

Meskipun namanya tidak terkenal seperti sate Kajang, rasa dan aromanya setanding, cuma mungkin kurang publisiti terhadap perusahaan makanan itu.
Perusahaan sate di Kampung Baung selaras usaha kerajaan menggalakkan penduduk melaksanakan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) menerusi konsep satu kampung satu pengeluaran.

Pengusaha sate di kampung itu, Zamri Othman, 38, mewarisi perniagaannya ini daripada bapanya, seorang pesara tentera, Othman Samaah, 68, sejak 15 tahun lalu.

Kesungguhan keluarganya berniaga sate membawa kepada penubuhan syarikat Satay Baung Trading yang berusaha memperluaskan pasaran sate yang diusahakan keluarga mereka.


                          
Gambar diatas ialah gambar gambar pekerja yang sedang memaasak kuah sate.



                          
                                                ENAK: Sate ayam  yang sudah siap dibakar.

                                                             

  • Rasa sate baung ini  sangat manis san enak di makan.. Kebanyakan kedai  sate baung di kawasan Pengkaan Chepa di penuhi oleh pelanggan terutamanya pada hujung minggu.
  • Biasanya penggemar sate akan memenuhi kedai sate pada lewat malam.
  • Sate baung menggunakan lidi kelapa sebagai batang sate dan bukan lidi buluh yang digunakan kebanyakan pengusaha sate lain.
  • Pngusaha sate baung   menggunakan dapur kayu untuk memasak kuah dan arang bagi membakar sate. Mereka tidak menggunakan kipas elektrik untuk membantu menyalakan bara dan tidak menggunakan dapur gas, sebalik mengipas sendiri.                       
Price : RM 13
Satey 20 cucuk : RM 10
Nasi impit : RM 3
(yang special nya, utk nasi impit pun dpt kuah tau)
woww!!!  mkn spaket satey yang diisi penuh jerk.
yng stengah lagik leh disimpan.

No comments:

Post a Comment